به گزارش روابط عمومی مرکز کارشناسان رسمی دادگستری: بزرگ ترین آزمون تاریخ مرکز وکلاء و کارشناسان در کشور ساعت ۸:۳۰ صبح روز پنج شنبه ۲۰ شهریور برگزار شد.

در استان خراسان جنوبی نیز همزمان با سراسر کشور، آزمون کارشناسی رسمی در محل دانشگاه بیرجند برگزار شد. این آزمون بزرگ ترین آزمون کارشناسی رسمی در مقایسه با آزمون های سابق بود به دلیل اینکه داوطلبان می توانستند در کلیه مراکز استان­ها آزمون داده و تعداد رشته های امتحانی نیز به ۶۰ رشته افزایش یافته بود.

احمد بیکس، رئیس هیأت مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان خراسان جنوبی در گفتگو با این خبرگزاری خاطر نشان کرد: کارشناس رسمی وظیفه دارد پرونده هایی که به وی از سوی دادگاه ارجاع می شود را طی مدت معلوم کارشناسی نموده  و به مرکز کارشناسان نتیجه را اعلام نماید. این پرونده ها در زمینه موضوعات کشاورزی، امور ثبتی، ساختمانی، حقوق نفقه، حسابداری و مالی است. کارشناس رسمی باید نهایت سعی و تلاش خود را در دادن نظریه کارشناسی اعمال کند به گونه ای که اگر افراد نسبت به نظریه ایشان اعتراضی داشته باشند، بتوانند باید با ادله ی محکم پاسخ فرد مدعی را بدهد. گاهاً پیش می آید که فرد یا افرادی نسبت به نظریه اعلامی کارشناس و یا رفتار و برخورد وی اعتراض دارند و با تنظیم شکوائیه خود و ارائه آن به مرکز کارشناسان، پیگیر تغییر نظر کارشناس می شوند. بنابراین خواستار این هستیم که به هنگام اعلام نظر کارشناسی خویش همه جوانب را در نظر داشته باشند.

وی در ادامه افزود: داوطلبان به کارشناسی به عنوان شغل نگاه نکنند. کارشناس رسمی به مثابه قاضی تخصصی است. اگر هدف افراد کسب درآمد و اختیار کردن شغل است، توصیه می شود در آزمون شرکت نکنند؛ اما اگر خواهان کمک به عدالت و استیفای حق هستند و هدف خدمت رسانی است باید در آزمون شرکت کنند.

بیکس در ادامه یان گفتگو در خصوص آمارو تعداد داوطلبان اظهار کرد: ۶۶ هزار نفر در این آزمون در سطح کشور ثبت نام نموده اند که از این تعداد ۴۸۱ نفر متعلق به شرکت کنندگان استان خراسان جنوبی است. از این بین، ۷۲ نفر زن و ۴۰۹ نفر مرد  هستند.

رئیس هیأت مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان خراسان جنوبی در انتها یادآور شد: برای قبولی در این آزمون، موفقیت در دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی الزامی است. در صورت کسب حد نصاب نمره قبولی از آزمون کتبی، فرد دعوت به مصاحبه می شود که پس از طی مراحل آن، و در صورت مثبت بودن نتیجه استعلامات فرد، داوطلب می تواند دوران کارآموزی را در استان خود آغاز کند و پس از طی یکسال دوره کارآموزی، کار کارشناسی را آغاز نماید.

گفتنی است مسئولان مرکز کارشناسان رسمی دادگستری و مسئولان دادگستری کل استان از محل برگزاری آزمون بازدید نمودند.