رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تهیه طرحی خبر داد که بر اساس آن هرگونه معامله نسبت به املاکی که دارای سابقه ثبتی هستند، فقط به صورت تنظیم سند رسمی انجام شود و بنگاه‌ها اجازه تنظیم سند عادی برای این دسته از املاک را نداشته باشند

.

به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛ دکتر ذبیح‌الله خدائیان در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم درباره تعیین تکلیف بنگاه‌های مشاور املاک که مبادرت به انعقاد قرارداد بین خریدار و فروشنده می‌کنند، اظهار داشت: یکی از معضلات قضایی جامعه ما “اسناد عادی” است که درصد بالایی از اختلافات و منازعات مردمی و طرح دعاوی در دادگستری‌ها را دعاوی ناشی از استفاده سند عادی تشکیل می‌دهد.

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: به دنبال این هستیم تا ان‌شاءالله طرحی تهیه شود که آن دسته از املاکی که سابقه ثبتی دارند، هرگونه معامله نسبت به آنها به‌صورت رسمی انجام شده و با این اقدام به طور طبیعی زمینه بسیاری از اختلافات از بین می‌رود.

 

خدائیان افزود: املاکی که در گذشته به‌ صورت رسمی اسناد آنها به ثبت رسیده، در بنگاه‌های معاملاتی با تنظیم سند عادی مورد معامله قرار گرفته و اجاره یا رهن گذاشته می‌شود؛ هدف ما این است که معاملات این دسته از املاک، به صورت رسمی انجام شود.

 

معاون رئیس قوه‌قضائیه بر فرهنگ‌سازی انجام معاملات از طریق تنظیم اسناد رسمی تاکید کرد و ابراز داشت: مردم باید بدانند موقعی که معامله‌ای را با سند عادی انجام می‌دهند، چه عواقب ناگواری در انتظارشان است.

 

خدائیان خاطرنشان کرد: بنگاه‌های معاملات ملکی فقط باید در چارچوب وظیفه خود که دلالی و واسطه‌گری است عمل کرده و طرفین یک معامله را برای انجام خرید، فروش، رهن و یا اجاره مطابق قانون با دلالی و واسطه‌گری به هم می‌رسانند، به دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند تا از طریق تنظیم سند رسمی معامله انجام شود.

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: تمام قراردادهایی که در بنگاه‌های معاملات املاک نوشته می‌شود عادی است و حتی دریافت کدرهگیری برای مبایعه‌نامه تنظیمی در بنگاه معاملات ملکی، باعث رسمیت سند تنظیمی نمی‌شود و سند عادی در مقابل سند رسمی جز به موجب حکم دادگاه اعتباری ندارد.

 

خدائیان ادامه داد: برای رسیدن به هدف کاهش اختلافات ناشی از اسناد عادی تنظیمی در بنگاه‌های معاملات املاک، بخشی نیاز به قانون است که سازمان ثبت پیگیری می‌کند و بخشی نیز مستلزم فرهنگ‌سازی است که به طور قطع در این ارتباط، رسانه‌ها نقش و جایگاه ویژه‌ای دارند.