به گزارش روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان خراسان جنوبی، حجت الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم صبح پنج شنبه در نشست با قضات دادسراها و دادگاه های خراسان جنوبی با اشاره به حضور کارشناسان دیوان عالی کشور در استان و بررسی وضعیت دستگاه قضائی استان، اظهار داشت: نتیجه این نظارت یک هفته ای مطلوب بودن روند رسیدگی در خراسان جنوبی است.
وی با بیان اینکه دستگاه قضائی خراسان جنوبی نسبت به کل کشور وضعیت مطلوب و نمونه ای دارد، بیان کرد: این موفقیت حاصل چند عامل بوده که نخستین مورد نجابت مردم است.
رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر به لحاظ مرزی بودن خراسان جنوبی بلای مواد مخدر دامن گیر استان است، افزود: اگر این نبود وضعیت قضا و دادسرای در استان بسیار عالی بود.
مرتضوی مقدم، نظارت خوب را دومین عامل کیفیت دستگاه قضائی استان دانست و گفت: طبق نظارت های انجام شده در شعب استان پرونده ها، اوقات رسیدگی و کارکنان منظم بوده و مدیریت خوبی در دادگستری استان اعمال شده که سبب مطلوب بودن کار شده است.
وی با بیان اینکه همچنین قضات و کارکنان اداری استان از سلامت و پاکدستی خوبی برخوردار هستند، بیان داشت: چهارمین مورد نیز آگاهی به وظیفه است.
رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: این چهار عامل دست به هم داده و تشکیلات قضائی را در وضعیت مطلوبی برای استان قرار داده است.
مرتضوی مقدم با تأکید بر اینکه دوره جدید دستگاه قضا دوره تلاش و کار مضاعف است، افزود: به خصوص خراسان جنوبی که از کار کمتری برخوردار است باید کارهای دیگری انجام دهند.
وی با بیان اینکه قضات در دادسراها و دادگاه های باید نظارت بر زندان ها نیز داشته باشند، افزود: این امر سبب ایجاد انگیزه برای رسیدگی به پرونده ها می شود.
رئیس دیوان عالی کشور با تأکید بر اینکه اگر زندان ماندن افراد ناحق باشد در دنیا و آخرت عقاب دارد، بیان کرد: پیش مردم و خدا مسئول هستیم که حتی یک شب زندانی را به ناحق در زندان نگه نداریم.
مرتضوی مقدم با بیان اینکه باید به حقوق مردم توجه فوق العاده داشته باشید چراکه حق الناس است، بیان کرد: اگر امروز می توانید کار مردم را رسیدگی کنید و نکردید حق الناس است و اگر این انگیزه توجه به حق و حقوق مردم باشد هیچ کاری روی زمین نمی ماند.
وی ادامه داد: طبق فرماش امیرالمومنین(ع) غریب و خودی نباید برای شما فرق داشته باشد و این خیلی سخت است.