دکتر بابایی: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تنها مرجع رسمی و قانونی برای مشروعیت بخشی به اختراعات و نوآوری ها است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ، دکتر حسن بابایی معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اولین جلسه شورای راهبردی شرکت های دانش بنیان كه با حضور معاونین و مدیران کل ستادی و استانی برگزار شد با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری ( دامت بركاته ) به نام تولید ؛ دانش بنیان ، اشتغال آفرین گفت: چندین سال هست که ما شاهد بحث تولید در نامگذاري ها هستیم اما در سال ۱۴۰۱ دو وصف “دانش بنیان” و “اشتغال آفرین”مطرح شده است.

وی با اشاره به ماده ۱ قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازي نوآوري ها و اختراعات مصوب ١٣٨٩/٨/٥ افزود: شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می شود.

وی افزود: رکن مهمی که در تعریف شرکت های دانش بنیان مطرح می شود بحث نوآوری و اختراع است و نقش و جایگاه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بحث ثبت اختراع و هم در موضوع نوآوری اهمیت پیدا می کند.

وی با اشاره به ماده ۲ قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب ١٣٨٦/٨/٧ بیان داشت ؛ اختراعی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد. ابتکار جدید عبارت است از آنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: آنچه در مرحله اول به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ارتباط پیدا می کند ثبت اختراع است که باید مرکز مالکیت معنوی با تشکیل کارگروه های ویژه برای کمک به این شرکتها برنامه ریزی کند. در مرحله دوم آنچه باید سازمان انجام دهد ثبت این شرکتها است که اداره كل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری باید برای آن برنامه ریزی کند تا در اسرع وقت ثبت این شرکتها صورت گیرد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: همان طور که از شعار سال مشخص است تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مطرح است و به عبارتی اين توليد مي بايست توليدي باشد كه زمینه کار ، اشتغال و کاهش بیکاری را فراهم نماید.

معاون رییس قوه قضاییه افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک كشور در راستای سياستگذاري و برنامه ريزي براي تحقق شعار سال ” شورای راهبردی شرکت هاي دانش بنیان ” را در سازمان و متناظر اين شورا را در استانها تحت عنوان ” کارگروه های ويژه حمایت از شرکت های دانش بنیان ” راه اندازی کرده است و متعهد هستیم که برای حمایت از ” جهاد توليد ” وارد میدان شویم تا در محضر مقام معظم رهبری ( دامت بركاته ) سربلند باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حدنگاری ( كاداستر ) منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: صدور اسناد حدنگاري ( كاداستري ) براي بیش از ۹۳ درصد از منابع طبیعی ، اقدامی مبارك در سال گذشته بود و قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۰ جهش بسیار خوبی در اين موضوع داشتند.

وی گفت: ما امسال در بحث حدنگاری ( كاداستر ) کشاورزی و بافت شهری با جديت ورود می‌کنیم و هدف نهایی ما در حدنگاری این است که هیچ زمین و عرصه‌ای بدون هویت نباشد و تمام زمین ها دارای شناسنامه باشند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: ما در هر نقطه‌ای از کشور که بایستیم باید موقعیت آن نقطه را داشته باشیم و این موجب استقرار نظم حقوقی شده و در نهایت شاهد کاهش ورودی پرونده‌های مرتبط با اراضی، ساحل خواری، کوه خواری، جنگل خواری، کلاهبرداری‌ها و تصرفات عدوانی خواهیم بود.